طراحی انعطاف پذیر

مردم همیشه نیاز به قوانین آماری و کمی دارند:

طراحی انعطاف پذیر
طراحی انعطاف پذیر
  • چه تعداد کلیک باید از صفحه اول وب سایت انجام دهیم تا به صفحه محصولات برسیم؟
  • چه تعداد لینک در منو جستجویابی وجود دارد؟
  • چه مدت زمانی کاربر باید برای بارگیری صفحه صبر نماید؟

متاسفانه هیچ اعداد قطعی نمی توانند پاسخگوی این سوالات باشند.

طراحی انعطاف پذیر بله ما می دانیم که مدت زمان پاسخگویی برای اینکه جستجویابی در وب سایت بدون مشکل به نظر بیاید، باید کمتر از یک ثانیه باشد و این مدت زمان حداکثر باید کمتر از ۱۰ ثانیه باشد تا توجه کاربران در وب سایت بر هم نریزد.

این مدت زمان محدود توسط ساختار ذهن انسان ها به وجود آمده است هر دهه به دهه تغییر می یابد. آیا این مورد به این معنا می باشد که کاربران در صورتی که زمان بارگیری صفحات وب سایت و یا زمان بارگیری دانلودها بیش از ۱ و یا ۱۰ ثانیه طول بکشد، از سایت خارج می شوند؟ خیر. سانی وب

این موضوع به این معنا می باشد که آن ها تمایل بیشتری برای خروج از وب سایت دارند، زیرا هر چه سایت ها کم سرعت تر باشند، کاربران کمتر تمایل دارند تا از آن ها استفاده نمایند.

در این جا تعداد کلیک و یا لینک اهمیتی ندارد، اما این که کاربران به سادگی در وب سایت عمل کنند، بسیار ضروری می باشد. یک مسیر در وب سایت با ۵ بار کلیک بسیار کاربردی تر از یک مسیر سخت با ۳ بار کلیک می باشد.

هم چنین اگر یک منو جستجویابی در وب سایت دارای ۱۰ آیتم قابل درک باشد بسیار بهتر از یک منو با ۷ آیتم بسیار سخت و پیچیده است.

موضوع اصلی این است که شما تا زمانی که ندانید که می خواهید چه مواردی را حساب کنید، نمی توانید به محاسبه بپردازید.

به عبارت دیگر شما ابتدا باید قوانین کاربردی بودن طراحی وب سایت را بدانید و ارزیابی کنید که چه چیزهایی در طراحی سایت برای کاربران ساده است و چه چیزهایی سخت، سپس به این موضوع بپردازید که چه تعداد کلیک در هر مسیر جستجویابی ضروری می باشد.طراحی انعطاف پذیر

انعطاف پذیری: هر چه قیمت ها افزایش یابد، درخواست ها در وب سایت نیز کاسته می شود.

بعد اقتصادی، بهترین راه برای توضیح دادن این مبحث می باشد: محصولات وب سایت شما هر چه باشد فرقی ندارد، هیچ قیمت واحد و یکسانی وجود ندارد که بتواند کاربران را تشویق به خرید از وب سایت نماید.

اما موضوع اصلی اینجا است که هر چه شما  قیمت محصولات و یا سرویس های سایت خود را بیشتر کنید، کاربران بیشتری را از دست خواهید داد.

قیمت های کمتر مطمئنا می توانند فروش های بیشتری را باعث شوند، اما شما نمی توانید بگوید که محصولات وب سایت حتما باید x$ باشد، و گرنه هیچ کس از وب سایت خرید نمی کند.

انعطاف پذیری در این زمینه به این معنا می باشد که هر چه قیمت ها افزایش یابد، فروش وب سایت بیشتر کاسته می شود.

درخواست ها در وب سایت غیر انعطاف پذیر می باشند و این موضوع به این معنا می باشد که مردم تحت هر قیمتی در وب سایت، خرید خواهند کرد و یا انعطاف پذیری بسیار بالا به این مفهوم می باشد که اکثر مردم تنها در صورتی که قیمت ها خیلی پایین باشند، خرید می کنند.

کاربردی بودن طراحی وب سایت نیز می تواند در این گونه انعطاف پذیری ها نیز تاثیر داشته باشد. شما نمی توانید بگویید که مدت زمان پاسخگویی به کاربران وب سایت باید کمتر از x باشد و در غیر این صورت کاربران سایت را ترک خواهند گفت.

اما هر چه این مدت زمان پاسخگویی بیشتر باشد، مردم بیشتری از وب سایت استفاده می کنند و صفحات بیشتری از سایت بازدید می شود.طراحی انعطاف پذیر

هم چنین هر چه در طراحی وب سایت خود از دستورالعمل های کاربردی بودن طراحی بیشتر پیروی کنید، تجارت موفق تری خواهید داشت.

اما اگر در اجرای برخی از دستورالعمل های طراحی نقض داشته باشید، تجارت تان باز هم می تواند اندک سودی را به دست بیاورد و به طور کامل تخریب نمی شود.

به طور مثال اگر دارای یک محصول خوب در وب سایت خود می باشید که قیمت آن بسیار بالا می باشد، مردم ممکن است به جای این که به رقیبان تان رجوع کنند، بودجه خود را متناسب با قیمت پیشنهادی شما بسط دهند.

هر چه شما در این زمینه بهتر عمل کنید، در میزان درخواست از وب سایت نیز انعطاف پذیری کمتری دیده می شود.

هم چنین ممکن است تجارت شما به علت قیمت بالای محصولات و یا کاربرد کم وب سایت چار افت شود، اما نه به اندازه وب سایتی که مخاطبین آن انعطاف پذیری بالایی دارند، یعنی در صورتی که فقط قیمت های ارازن ببینند، از وب سایت خرید می کنند.

درباره تعاملات و میزان انعطاف پذیری آن باید این دو نکته را توجه داشته باشید:

  • اگر مخاطبین وب سایت تان بسیار انعطاف پذیر می باشند، کاربرد وب سایت شما به مرور افت می کند و تجربه کاربری، بسیار دچار افت می شود.
  • حتی اگر دارای کاربرانی با انعطاف پذیری اندکی باشید، چرا باید از داشتن طراحی بد و نامتناسب هراس داشته باشید؟ زمانی که بحث قیمت محصولات و سرویس ها می باشد، باید تا جایی که می توانید سود بیشتری به دست آورید، این سود باید از فروش بیشتری حاصل شود.
  • اما اگر رابط کاربری وب سایت تان نامتناسب باشد، شما هیچ سود و فروشی نمی توانید از مشتریان سایت خود کسب نمایید.

موانع پیشرفت.

مشکلات کاربردی بودن طراحی وب سایت مانند موانعی بین شما و مشتریان وب سایت تان می باشد: هرچه طراحی بدتر و نامتناسب تری داشته باشید، این موانع بزرگ تر می شوند. آیا کاربران می توانند از این موانع عبور کنند؟ برخی می توانند اما برخی نمی توانند.

هر چه موانع تان در این مسیر کمتر باشد، راحتی تر می توانید درخواست و یا محصولات خود را به مشتریان سایت ارائه دارید، از این رور انعطاف پذیری تعاملات تان نیز کاهش می یابد و مردم تمایل بیشتری دارند تا از این اندک موانع نیز عبور کنند. طراحی انعطاف پذیر

در افزایش ارزش تجاری وب سایت دو عامل وجود دارد: (۱) کارهایی در طراحی سایت انجام شود که مردم واقعا دوست دارند و باعث می شود تا درخواست ها در وب سایت از انعطاف پذیری کمتری برخودار باشد، و (۲) هزینه تعاملات با افزایش کاربرد طراحی سایت نیز کاسته می شود. من می خواهم هر دو این مورد در تمامی طراحی سایت ها اعمال شود.